Verdiepingsdag werkhouding | Ondernemershuis Birkstaete Soest

datum: vrijdag 21 april 2017

Dit evenement is al voorbij. ×
Verdiepingsdag werkhouding | Ondernemershuis Birkstaete Soest

Heb je de basiscursus Teken je gesprek gevolgd en wil je je verdiepen in werkhouding? Dat kan!

Gesprekken met leerlingen over werkhouding blijven dikwijls vaag. Het is vaak onduidelijk wat er aan de werkhoudingsproblemen nou eigenlijk echt ten grondslag ligt. Ligt het aan de motivatie? De concentratie? En wat is er dan precies? De leerlingen blijven vaak hangen in antwoorden als: "ik vind het gewoon saai". De gesprekken blijven vaag en de begeleider gaat hard aan het werk om de problemen op te lossen.

Door het gesprek te visualiseren op papier en de leerling uit te nodigen om het een en ander zelf te onderzoeken, ontstaat een ander gesprek. Er wordt getekend en geschreven met sprekende, logische kleuren waardoor een soort "landkaart" ontstaat. Teken je gesprek over werkhouding maakt onder andere gebruik van mindmaps (zie voorbeeld in afbeelding), met dit verschil dat de kleuren anders worden ingezet.

Daarnaast heb ik een basishouding voor de begeleiding ontwikkeld die voor een groot deel bijdraagt aan het succes van een getekend gesprek over werkhouding. Deze basishouding wordt geleerd in de workshop.

Na ongeveer drie gesprekken is vaak al een duidelijke verandering te bemerken in motivatie, werkhouding, concentratie en verantwoordelijkheidsgevoel bij de leerling.

Pluspunten van de methode:

Na de workshop kun je met een leerling vanaf ongeveer tien jaar gestructureerd tekenen/praten over werkhouding, motivatie en concentratie, en kom je snel tot de kern.
De "getekende" gesprekken komen beter binnen en blijven langer hangen bij de leerlingen. Het toepassen van het geleerde wordt daardoor eenvoudiger.
De visualisatie van de gedachtes en drijfveren op papier zorgt voor meer inzicht en begrip bij de leerling zelf.
De methode zet de leerling aan om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Het is een handzaam hulpmiddel waarbij de leerling zelf leert om een verandering in werking te zetten. De leerling is na verloop van tijd niet meer afhankelijk van hulp.

Doelgroep:

Teken je gesprek over werkhouding is door docenten, (leerling)begeleiders en therapeuten te gebruiken bij: kinderen vanaf ongeveer tien jaar, jongeren, volwassenen

bron: https://www.facebook.com/events/1819701241599620/




2017 - StraatInfo.nl
Misdaad in Soest | 112 alarmeringen Soest | Goedkoop Tanken in Soest | Supermarkten in Soest | Weerbericht Soest